Főmenü

 

CÉGTÖRTÉNET

Ha rólunk van szó, akkor természetes a történelmi visszatekintés, pontosan tizenkilenc esztendő kellett ahhoz, hogy már egy saját múzeummal dicsekedhessünk. (Azért ez mégis a múlt század). De mi nemcsak a Budabox múltjából gyűjtöttünk muzeális tárgyakat, hanem sokkal régebbről is bemutatunk tárgyi emlékeket... Virtuális múzeumunk főképp saját gyűjteményét teszi közzé, de szívesen említünk meg más gyűjteményeket, amivel teret kívánunk adni azoknak a bogarasoknak, akik gyűjtőszenvedélye csodálatos gyűjteményeket hozott létre. Talán mások is magukra ismernek itt?

Kezdetnek egy két évtizedes Budabox krónikát igyekszünk átadni annak, aki hajlandó csatlakozni az általunk kínált kalandtúrához. Itt igyekeztünk begyűjteni minden kortörténeti rekvizitumot, amihez azért nekünk is közünk volt valamikor. A képek még annyira múltidézők, hogy csak fekete-fehérben készültek a '90-es években. Pedig addigra már rég felfedezték a színes fényképezést.

Tehát épp a legforróbb pillanatban, az emlékezetes taxisblokád idején fogtunk vállalkozásba. Már akkor kibontakozott a biciklis futárszolgálat gondolata... A blokád után ismét lehetett autóval közlekedni a fővárosban, így a biciklis formáció gondolata hamar feledésbe merült. Pedig, ha akkor belevágunk, ma mi lehetnénk az első biciklis futárszolgálat Budapesten. Azért még ma is mi vagyunk az elsők Budán, akik cégpostát alapítottunk 1990-ben. Az egykori pesti konkurens is csak postafiókban volt gyorsabb a Duna bal partján.  Itt adódik még egy politikai dokumentumfotó a taxisblokád kapcsán a kép és a szöveg magáért beszél...

BOXSTORY

A kezdetektől napjainkig, mint egy képregény formájában végigjárhatja velünk a Budabox két évtizedes történetét. Ez lényegesen több egy hagyományos bemutatkozásnál, ezért sok türelmet és kitartást igénylő vállalkozásba kezd, aki most velünk tart.

Több évtizedes postai munkaviszony befejezéseként tökéletes időzítés volt az 1990-es cégalapítás, amikor a rendszerváltással egy időben mi is a szabad választás útjára léptünk. Szabad utat engedhettünk elképzeléseinknek, spontán ötletekből alakítottuk ki szolgáltatási profilunkat, ami abban is segített, hogy mindenre nyitottan fogadjuk az új kihívásokat.

Akkor még csak a Magyar Posta privatizálgatásával próbáltunk betörni a szűkös piacra, később ennél messzebbre is elmerészkedtünk, erről a részletes bemutatkozásból többet is megtudhat.

Cégismertető (múltunk)

Többeket megelőzve, másoktól lemaradva 1990. október 20-án alapítottuk meg cégünket, az egykori jogelőd Buda BoxGmk-t. Akkor még csak a budai területre és az ott fellelhető megbízókra figyelve kezdtük meg tevékenységünket. Az akkoriban "divatos" gmk. lett az a választott gazdasági forma, amit a postai alkalmazottakból toborzott kvartett vállalt fel a szebb jövő reményében. Idővel két tag elpártolt a postától, majd az induló négyes is redukálódott.

Négyből háromra zsugorodtunk, de hamarosan ketten maradtunk. Visszaemlékeznek az alapítók a 10. születésnapon.

Előbb háromra, majd lassan két főre zsugorodott az induló csapat. A megmaradt Kotsis- Sonkoly páros sikeres választásnak bizonyult. 1991-ben kft. alakban lépett előre az egykori Buda Box Gmk. 1995. végéig közösen irányították az alapítók a Buda Box Terjesztő és Expeditőr Kft. formációt. A két személyes irányítás a mai napig létezik, bár az első öt év után a tulajdonosok személye megváltozott, KostsisCsaba ügyvezetői helyét Sonkolyné Nagy Ágnes vette át.

A következő évek során változott a tevékenység, a szolgáltatási kínálat és a cég is átalakult. Hamar beletanultunk a marketing, a direct mail és a csomagküldés különféle módszereibe. Multinacionális megbízók mellett tanultuk az addig ismeretlen szakmát, annak fortélyait és buktatóit. Sikeres könyvkiadók alvállalkozójaként tanultunk bele a könyvkiadás, a kereskedelem és a direkt értékesítés rejtelmeibe. 1995-ben kettévált a korábbi társaság, ezzel a tevékenység és a vagyon is osztódott az alapítók között. A pomázi raktárbázist és a könyvküldő tevékenységet megkapta a kistestvér RoboxKft., míg a postai kézbesítő- és futárszolgálat, a postafiók és a budai bolt megmaradt a budapesti jogutódnak. Az addigra kialakult marketing kommunikációs megbízói kör is megmaradt a Buda Box kezelésben, illetve a korábbi direct mail megbízások is itt maradtak. Ekkor alapítottuk meg Budabox Kommunikációs Szolgáltató Kft. néven a mai napig is működő vállalkozásunkat, amely az aktuális törvények értelmében már 3.000.000 Ft törzstőkével alakult át. Az új cégforma és a tulajdonosok személye immár 14 éve változatlan. 1995-ben volt 13 főállású munkatársunk, ami a szétválás után 4-6 főre csökkent a jogutódoknál. A kezdetektől külsősként dolgozott több informatikus munkatársunk, illetve időszakosan dolgozik nálunk adatrögzítő, telemarketinges, csomagoló, vagy szállító alvállalkozó, tekintettel a dömping jellegű megbízásokra. Ennyit röviden, most jöhet a hosszabb verzió.

Belecsöppentünk a történelembe

Igazi történelmi pillanatok voltak azok, amikor éppen csak belekóstolhattunk a demokráciába és még nagyon közeli élmény volt a rendszerváltás sorsfordító éve. Csak napokkal voltunk túl a taxis-blokád forró pillanatain, amikor kipróbálhattuk a futárszolgálat működőképességét egy blokád alá vett városban. Az orosz katonák példáját követve mi is végre hátat fordítottunk addigi munkáltatónknak, a szaktársaknak és a Magyar Postának.

Tevékenységünk kezdetben a postai szolgáltatások közvetett teljesítéséből állt. Az akkori, postai szolgáltatások hiányosságaira alapozva kezdtük el "privatizálgatni" a Magyar Postát. A postafiók-ínség idején vállaltuk fel partnereink számára a privát postafiók bérlésének lehetőségét. Ekkor alakult ki az első megbízói körünk, akiket (részben) még a mai napig is magunkénak tudhatunk. A postafiók kezelése mellett a partnerek számára elvállaltuk a küldemények házhoz szállítását is, így a leveleket, csomagokat kiszállítottuk, majd elvittük feladni a postára a kimenő küldeményeket.

Első megbízóink között a New York Times irodának dolgoztunk, amíg létezett a taxis-blokád hírére ide települt képviselet CelestinBolen személyében. A Hegyalja úti Buda Center irodaház bérlői közül elsőként a Dow AgroSciences (Dow Elanco) képviselet megbízását teljesítjük 1990. decemberétől napjainkig töretlenül. Szintén itt szerződtünk a Nova Ljubljanska Banka, az INA Hungary és a Gorenje Budapest irodákkal, akik szintén két évtizedes kapcsolatot jelentenek. Ebben az irodaházban sok másik bérlőknek is dolgoztunk, ezek közül némelyik elköltözött, vagy megszűnt, így (sajnos) számunkra is megszűntek létezni.

Idővel tovább terjeszkedtünk és végre elszakadtunk Budától is. Egykor 50 budapesti iroda postai ellátását biztosították munkatársaink, mára ez a megbízói szám lecsökkent. Ezt köszönhetjük egykori megbízóink megszűnésének, elköltözésének és a versenytársak felbukkanásának.

A Kis Buda Center egykori célállomásunk, de más irodaházak kiszolgálását is ellátja futárszolgálatunk. A Kis Buda Center bérlői közül többen elköltöztek másik irodába, saját házba, telephelyre, mi viszont hűségesen követjük megbízóinkat.  Így akad olyan partnerünk, amelyik már a harmadik új címre költözött a kezdetek óta. A Kis Buda Center ígyaz emlékek közé került, miután a GlaxoSmithKline iroda is elköltözött a budai Gesztenyés toronyba.

A futárszolgálat mellett már korábban bekapcsolódhattunk a PhilipMorris marketing tevékenységébe, ez volt az a kezdeti lökés, ami elindított minket a reklámszakma érdekes és rögös útján.

Egykor még csak az egy az egyben átvett cigarettás akciók Ausztriában gyártott leveleit adtuk postára, de hamarosan kezdődtek a nagyobb promóciók. Akkor már nekünk is nagyobb szerep akadt a direct mail műfajában. Több emlékezetes promócióban kaptunk részfeladatokat.

Ez már egy nagyobb megbízás volt, amikor az ország minden pontjáról érkeztek a Marlboro piros levelek amit a benzinkutaknál, vagy az üzletekben dobhattak be a pályázók a hatalmas cigarettás dobozokba.

Még mi sem sejtettük, hogy a marketing megbízások hozzák számunkra a biztos jövőt. A hőskorban az első fogyasztói promóciók során hatalmas érdeklődés fogadta az egyes nyereményakciókat, amin megbízóink a multik is elámultak és persze örültek az eredményeknek. Akkoriban még nem létezett adatvédelem és a kéretlen reklámok is ritkaságnak számítottak a postaládákban. A fogyasztók valóban hittek a nyerési lehetőségben, amit persze a szervezők is komolyan vettek, de az a néhány kókler, házon belül sorsoló cég mégis sokat ártott az ügynek. A nyereményakciók résztvevői egyre bizalmatlanabbá váltak, majd lassanként elpártoltak a promócióktól. Addig azért még volt néhány sikeres évünk megbízóink árnyékában, sőt olykor előtérben lehettünk, amikor a Budabox neve alatt zajlott egy-egy akció. Ahogy beletanultunk a marketing feladatokba, úgy bővült a megbízói kör és egyre nagyobb szegmensét ismertük meg a marketingszakmának.

Jó volt az időzítés, miután hazánkban ekkor még több volt a tanuló, mint az igazán képzett marketingszakember, így mi is idejében beletanulhattunk az új szakmába. Az általunk érintett szakterületek főképp a direkt marketing alkalmazások voltak, így a direct mail felfedezésében jeleskedhettünk eleinte. A promóciók minden fajtáját alkalmazhattuk megbízóink jóvoltából. Így közvetve a SmithKlineBecham Kft.-vel álltunk munkakapcsolatban, amikor két Aquafresh nyereményakcióban is dolgozhattunk. Később más direct mail megbízásokat is kaptunk és gyógyszermarketing feladatokra, illetve a Corsodyl termékküldésre kaptunk megbízást. Komplex feladatunk volt az egyik OXY nyereményakció lebonyolítására.

Közben megismertünk néhány könyvkiadót és barátkoztunk a könyvszakma rejtelmeivel. A kiadóknál már önálló direkt értékesítési eszközöket alkalmaztunk, 1991-ben magunk terveztük és kiviteleztük a kiadói DM eszközöket. Kicsit visszakanyarodva az időben meg kell említenünk az Unikornis Kiadó első megbízásait, amit egy nulláról induló kiadó eseteként említünk. Ennek a kiadónak a semmiből teremtettünk vevőket egy speciális előfizető-toborzó rendszer kialakításával. A cél a 100 kötetes Jókai sorozat direkt értékesítési rendszerének kialakítása és továbbfejlesztése volt egykor, amivel bebizonyítottuk módszerünk sikerét. Az induló kiadó bizonytalan anyagi helyzete miatt idővel megszakadt az üzleti kapcsolat. Az általunk elkezdett rendszert tovább építve a Jókai sorozat után még számos nagysikerű klasszikus sorozatot értékesített az Unikornis Kiadó, megfelelő alapok birtokában. Később a könyvterjesztésre szakosodott kistestvérünk a Robox Kft. megújította a korábbi kapcsolatot és kereskedelmi partnerként a mai napig is részt vesz az Unikornis terjesztési tevékenységében.

A következő kiadóval jóval nagyobb közös sikereket könyvelhettünk el, miután az Officina Nova lényegesen "mutatósabb" könyvekkel érdemelte ki az olvasók "anyagi elismerését". Az emberiség krónikája olyan sikert hozott 1990-ben a kiadónak, hogy attól kezdve egyre bátrabban és egyre sűrűbben jelentek meg a Krónika sorozat kötetei. Mi a második kötet megjelenése előtt kaptunk megbízást a teljes direct mail-re, majd a közvetlen értékesítési rendszer kialakítására és a postai csomagküldés kivitelezésére.

Ezt megelőzően egy tízezer példányos, orvosi szakkönyv csomagolásával és kipostázásával bizonyíthattuk rátermettségünket, így a sikeres próbamunka eredményeként kapcsolódhattunk be 1991-ben a Krónika sorozat terjesztői tevékenységébe. A technika krónikája DM 120000 fős előfizetői kampány volt, amit a sorozat többi köteténél megismételtünk évente, majd később évente kétszer, mivel akkor már évi két megjelenés volt.

Az előkészítő DM után jött az előfizetési időszak, amikor különféle hirdetések alapján postáztunk könyvismertetőket az olvasóknak. A perszonalizáció is komoly kihívás volt, miután az előfizetőknek további részletfizetési csekkeket küldtünk ki a könyvvel együtt. A fizetések teljesítése, határidők betartása és a fizetés felszólítások kezelése is része volt munkánknak. Ekkor alakítottuk ki a könyv- és csomagküldő projektet, melynek része volt a vevőkövető, számítógépes ügyfélszolgálati rendszer. Az első nagyobb munkák sikerének eredményeként a teljes, kiadói könyvválaszték direkt értékesítését megkaptuk, így 1995-ig jelentős részt vállalhattunk az Officina Nova Könyv- és Lapkiadó Kft.  munkájából és sikereiből egyaránt.

A Krónika sorozat hét köteténél asszisztáltunk, de a kiadó más könyvei, térképei is közreműködésünkkel jutottak el az olvasókhoz, megrendelőkhöz. A kiadványok különféle reklámcsatornák bevonásával kerültek bemutatásra, a sajtóhirdetések mellett speciálisan válogatott adatbázisok felhasználásával, direct mail útján kaptak információt a fogyasztók. Az egyes könyvek témájához igazítva gyűjtöttünk adatokat szakmai, területi, életkori, jövedelmi, vagy más különleges szempontok alapján.

A célcsoport felkutatásában egyre bővülő adatbázisunk is hasznos segítség volt. Kapcsolatunk első évében eljutottunk pomázi raktárunk létesítésig, amit kifejezetten könyvraktár és expeditőr bázis céljára használtunk. Az Officina Nova kiadó és a BertelsmannMédia Kft. raktáraként működött eleinte, de később más kiadók és cégek, a RIVAN Kft. és az EssoHungária raktáraként is bővítettük kapacitásunkat. Az Officina kapcsolat 1995-ben szakadt meg, miután a Bertelsmann AG, mint tulajdonos kivonult a hazai könyvkiadásból. Jelenleg a Robox Kft. üzemelteti a raktárt, továbbra is könyvraktárként és csomagoló bázisként.

 

A sikeres könyvkiadók egymást követték partnereink sorában, egyes időszakokban egyszerre tíz kiadónak is dolgoztunk párhuzamosan, különféle konstrukciókban, így a DunakönyvKiadó, Passage, Park, Integra Project, Biográf Kiadó, Kassák Kiadó, Glória Kiadó, MTA Történelemtudományi Intézet, Mezőgazdasági Kiadó, Auktor Kiadó, LocoMusiC, hvg orac kiadó, Mikes Kiadó, Nimród Kiadó és a Corvina Kiadó kiadványaihoz volt több-kevesebb közünk.

Ekkor alapoztuk meg saját fejlesztésű könyvküldő- és postázó szoftver rendszerünket, amit a mai napig is fejlesztünk az új feladatoknak eleget téve. A postázás mellett a készletkezelést és egyéb logisztikai feladatokat is ellát a rendszer, illetve az egyes megrendelők számára különféle - a megbízó által engedélyezett - fizetési konstrukciókat alkalmaz. A BUDABOOKS program minden évben tovább fejlődik munkánk eredményeként, egy komplex adatbázis-kezelő rendszerré fejlődve az évek során. A program által készített postázási kellékeket, különféle csomagküldő nyomtatványokat, utalványokat, címetiketteket, tértivevényeket, postacsomag kísérőlevelet, feladójegyzékeket, készletkezelő és csomagoló listákat, kuponokat, válasz-levelezőlapokat, hiányleveleket, borítékokat és más ügyfélszolgálati, irodai kellékeket használunk fel munkánk során.

A kiadókkal párhuzamosan tovább dolgoztunk más területeken is, így a marketing kommunikáció eszközeivel is egyre behatóbban ismerkedhettünk multinacionális megbízóink munkáját segítve. A PhilipMorris legnagyobb nyereményakcióit bonyolítottuk le 1991 és 1996 között. A számok önmagukért beszélnek, miután az egyes akciókra 50-75000 db pályázat érkezett akkoriban. A nagyobb számokat csak akkor ismertük meg igazán, amikor 1994-ben megkaptuk az első Coca-Cola megbízást és a "Fantasy" akcióban 87981 db levelet fogadhattunk.

Ezt is felülmúlta hamarosan a Nestlé "Franck bogár" nyereményakciója 92836 pályázattal. Nem hittük még mi sem, de ezen is túltett a következő nagy nyári Coca-Cola nyereményakció, a "Hause", ahol már csak a pomázi raktárbázison fért el a 216919 db levél, ami Coca-Cola kupakokkal volt megtöltve. Még ebben az évben sorsoltunk egy másik házat a Magginyereményakciójában, itt "kevesebb", mindössze 47035 db levelet fogadtunk. A következő években még számtalan nyereményakciót kiviteleztünk, általában komplex feladatot kaptunk, de akadt olyan megbízó is, aki csak kisebb részfalatokat adott nekünk, így például a B.A.T. promóciók mellett esetenként csak a postázást bízta ránk, de ezek mellett számos direct mail feladatot is kaptunk tőlük.

A Nestlé majd minden márkájának dolgoztunk, ahogy a Coca-Cola márkák közül is többel volt dolgunk, így a CokeLight, Fanta és a Cappymárkák akcióit teljesítettük évekig. Közben akadtak kisebb promóciós munkák a kiadóknál, vagy más kisebb partnerünknél is, de jellemzően a multik marketingeszköze a rendszeres promóció.

Előfordult egy-egy BOSCH akció, vagy egy speciális CITROËNdirect mail, dolgoztunk a Budapest Banknak is párszor. A Shell akciójában ajándékokat postáztunk, a Johnson& Johnson féle o.b. oktatóprogramok és a REACH fogápolási segédletek expeditőreként részesültünk évekig komoly feladatokban. Kotányi és a Novartis kifejezetten direct mail feladatokat adott, míg a Pharmavit egyszeri adatfeldolgozással bízott meg minket. Az SCJohnson akciókban is ajándékokat postáztunk, míg a WallisMotor esetében egyedi DM feladatokat kaptunk és kialakítottuk a cég vevőkövető rendszerét, egy speciális alapadatbázis létrehozásával. A legnagyobb megbízókkal általában közvetlen kapcsolatban állunk, de olykor a reklámügynökségek közbeiktatásával dolgozunk a nagyobb promóciókban. Ennek köszönhetően együtt dolgoztunk a McCannErickson-Budapest, Human Telex, Bates Saatchi Saatchi, Stawicki Budapest, Tell (Wien), Creacom DM, Alfila Budapest, POPLART és a Publicisügynökségekkel.

A rendszeres expeditőr megbízásként évekig postáztuk a Nimród vadászújságot, illetve néhány hónapig (haláláig) a BOOM magazint. Hasonló okokból a Respublika kapcsolat sem volt hosszabb életű. A WarnerMusic Hungary híradójának folyamatos kiküldését teljesítetjük kiadó kereskedelmi célcsoportja részére. A másik kiemelkedő direct mail megbízónk a NOVARTIS Hungária Kft., akiket egykor, még 1993-ban Ciba néven ismerhettünk meg. Kezdetben csak címetikett előállítással bíztak meg minket, de a mai napig is több orvosi és gyógyszerész DM kivitelezését teljesítjük megbízónk számára. Esetenként termékminta, display, ajándékok és más egyéb tárgyak kipostázását is teljesítjük a megbízó felkérésére.

Az utóbbi évek történetének fontos része a L’ORÉAL kapcsolat. Ezért sem szerepelt az eddigi megbízói felsorolásban egyik kiemelt megbízónk, miután az elmúlt évtized egyik legnagyobb szelete számunkra a L’ORÉALMagyarország Kft. hosszú távú megbízása.

Kapcsolatunk kezdete 1995-re datálódik és a mai napig töretlen. Jelenleg is különféle divízióknak dolgozunk folyamatosan, így eleinte a GARNIER márkákkal kerültünk kapcsolatba, majd folyamatosan az összes, akkor létező L’ORÉAL márkának dolgoztunk.

1996-tól az átalakulás eredményeként minden figyelmünket és erőnket az addigra legnagyobb megbízónak szentelhettük. Jöttek az újabb divíziók, így a MAYBLLINE, majd a VICHY és a LA ROCHE-POSAY. Minden brand-nek  dolgoztunk, így minden munkaterületen volt alkalmunk kapcsolatokat kialakítani. Elsődlegesen a marketing munkatársak kiszolgálása a feladatunk, de kereskedelmi akciókban és egyéb expeditőr megbízásokban is volt már részünk.

Hosszú évekig minden direct mail, vagy promóciós megbízást megkaptunk, ami maradéktalan megbízói bizalmat feltételez. Az egyes márkák ajándékakcióit szervezzük és kivitelezzük komplex formában, egy-egy márka esetében a nyereményakciók jellemzőek, ezeket évről-évre, rendszeresen megismételjük a megbízói stratégiának megfelelően. A kuponos hirdetések adatfeldolgozását, az adatok elemzését, statisztikák és prezentációk elkészítését is tartalmazza szolgáltatásunk. Az akciós időszakokra, vagy esetenként hosszabb távra teljesítünk ügyfélszolgálatot a L'ORÉAL fogyasztók informálására. Ügyfélszolgálatunk működését felkészült operátorok biztosítják, akik profi termékismerettel és naprakész adatbázis működtetésével biztosítják a korrekt telefonos tájékoztatást.

Megbízónknak többször teljesítettünk egy-egy ajándékakcióhoz kapcsolt telefonos megkeresést, amikor a fogyasztók telefonos válaszait rögzítettük adatbázisba és a válaszokból különféle kimutatásokat készítettünk. A call back sikerén felbuzdulva majdnem minden márka igénybe veszi a marketingmunka részeként ezt az outsourcing szolgáltatást. Egyes esetekben az adatalanyok részére újabb direct mail formájában küldünk különféle termékismertetőket, kérdőíveket, vagy esetleg termékmintát, így újabb válaszok érkeznek hozzánk. Nem ritka az 5-6 oldalas kérdőív, amit némi motiváció reményében, vagy csak úgy önként küldenek vissza a fogyasztók.

Ezek a kérdőívek szintén nálunk kerülnek feldolgozásra, majd az adatbázis elkészülte után, a megbízói instrukciók szerint tipizáljuk a válaszokat és elkészítjük a statisztikákat. Részt veszünk az előkészítő, tervező munkában is, így egyes esetekben magunk tervezzük a direct mail kellékeket, levelezési anyagot, kuponokat, egyebeket.

A nyereményakciók teljes lebonyolítását jelenti megbízásunk, így a játékszabály, illetve a szabálykönyv elkészítése, a hatósági ügyintézés (bejelentés, módosítás és az elszámolás) is része szolgáltatásunknak. Akciós postacímet biztosítunk az egyes promóciók, aktiválások idejére, ahol naponta fogadjuk a jeligés pályázatokat. A sorsolás, vagy sorsolások szervezése és végrehajtása is a mi feladatunk, majd a nyertesekkel is mi vesszük fel a kapcsolatot, telefonon, levélben, vagy szükség esetén személyesen. A nyeremények személyes átadása, kipostázása is része promóciós szolgáltatásunknak.

A publicitás növelésére nyilvános sorsolásokat, szervezett nyeremény átadást és más kapcsolódó rendezvényeket szervezünk, ahol biztosítjuk a sajtó jelenlétét is. Az ilyen alkalmakra magunk szállítjuk a helyszínre a nyerteseket, vagy más érintett személyeket, majd gondoskodunk az érintettek étkezési, szórakoztatási, kulturális, sport, szabadidős, szállás és egyéb igényeinek kielégítéséről. A nyeremények, ajándékok beszerzését, feliratozását és egyéb ajándékozási feladatokat is ellátunk. Amennyiben saját termék az ajándék, akkor annak korlátlan számú (esetenként 10-50000 db) extra csomagolását is teljesítjük. Megbízónk esetében a tömeges ajándék un. hűségakciók, vagy 1+1 akciók során kerül kiküldésre számtalan kozmetikai termék, sampon, hajfesték, vagy más saját termék. Ezek esetenként választható színárnyalatok, vagy más differenciálás alapján igényelt ajándékok, tehát a perszonalizálás és a referencia összefüggések is különleges feladatot jelentenek csomagolóinknak. A fogyasztók további motiválására készpénz-visszatérítési akciókat is teljesítünk különféle L'ORÉAL termékek vásárlása esetén.

A különféle feltételeket teljesítő fogyasztók számára a felajánlott összeget térítjük vissza postai úton, amit a korábban már ismertetett számítógépes adatfeldolgozó rendszerünk egyik egysége teljesít. A visszatérítések mértéke általában a termék árával harmonizál és garantálja, hogy a személyes kontaktus ezen eszközével a vásárlási kedvezményt valóban megkapja a fogyasztó.

A VICHY és a LA ROCHE-POSAY termékek esetében jellemzően közületi akciókban dolgozunk, főképp a szakterület érintett orvosai, gyógyszerészei a direct mail címzettek. Ezen a szegmensen készül a legtöbb termékismertető, amit olykor mintákkal kiegészítve postázunk az érintett célcsoport részére. A L'ORÉAL protokoll feladataiból is részt vállalunk, többnyire üzletei partnerek részesülhetnek csomagoló, postázó munkánk eredményéből. Mivel kiemelten fontos megbízóink közül jelenlegi megbízónknak köszönhetjük bevételeink jelentős részét, ezért most kicsit hosszabban időztünk a L'ORÉAL megbízásoknál.

Az időrendben ismét vissza kell kanyarodnunk, miután egy fontos részlet kimaradt a kortörténeti beszámolóból.

1992-ben sikerült megszereznünk az első budai magánposta tulajdonjogát, azzal a szándékkal, hogy mi is működtessünk egy magán postafiók-szolgáltató irodát. A helyet és a tevékenységet vásároltuk meg a korábbi tulajdonos Dressman Bt.-től. Az eredeti nevén Pf.: 800-nak titulált intézményben hamarosan kibővítettük az addigi szolgáltatásokat. A postafiók mellett fénymásolás volt az eredeti szolgáltatás, amit az akkor már működő könyvküldő szolgálatunk nyilvános telephelyeként publikáltunk. Ettől kezdve itt vártuk azokat a megrendelőinket, személyes átvevőket, akik akár már fizetés nélkül is kézbe vehették a megrendelt könyvet.

Igazi könyvesbolt jelleget öltött a BUDA POST CENTER. Továbbra is működött a postai szolgáltatások közvetítése, majd idővel tovább bővítettük a kínálatot és irodaszerekkel, papíráruval is növeltük a választékot. Batthyány utcai telephelyünk teljesítette a prompt megbízásokat, direct mail és egyéb kisebb csomagolási munkákra is berendezkedtünk. Az elsődleges feladat a postafiókra érkező küldemények feldolgozása, illetve a kimenő posta kezelése volt. A számunkra kijelölt un. kiemelt postai irányítószámra fogadtunk minden akciós küldeményt, így a fogyasztók országszerte megismerték a Budabox 1922 Budapest extra postacímet.

Az 1995-ös szétválás után Robox tevékenység lett a könyvküldés, így a Batthyány utcában megszűnt a könyves ügyfélszolgálat. A postázás, csomagolás maradt helyben és egyre jobban bővült a bolt áruválasztéka. Az írószer mellett különlegességekre rendezkedtünk be, így olykor 15-20 féle radírral, vagy más speciális iskolaszerrel loptuk be magunkat a közeli iskola kisdiákjainak szívébe. Aztán jöttek a játékok, pléh dobozok és színes üvegek, amik akkoriban még ritkaságnak számítottak. Díszekkel, különleges csomagolóanyagokkal, képeslapokkal bővítettük tovább a profilt. 1996-97-ben már mindenre hasonlított a Buda Post Center, csak éppen postára nem, persze igazából nem is volt az soha. Az egyedi kívánságokat is előjegyezve mentünk árut beszerezni, így egy otthonos (családias) boltba térhettek be törzsvásárlóink, akik többnyire a környék lakói, vagy dolgozói voltak. Nem éppen bevásárló környék volt a Víziváros eme szeglete, amit meg is éreztünk idővel, de azért még 1-2 évig bizakodtunk a felfutásban. A mütyürkék egyre kevésbé fogytak, pedig a környékbeli vásárlók átkereszteltek minket Bigyó Boltnak, de ez sem növelte érdemben a forgalmat. A bérleti díj ennél sokkal jobban emelkedett, ahogy a folyamatos nyitva tartásnak is voltak felesleges költségei. Felszámoltuk a sorvadozó postafiók szolgáltatást, majd egy utolsó karácsonyi vásárban bízva kivártuk 1997 decemberét. 1998 januárjában kiárusítottuk a megmaradt portékát és lezárult a Budabox kiskereskedői korszaka.

1996-ban megbízást kaptunk a PUBLICIS ügynökségtől az egyik legnagyobb szabású Coca-Cola promóció feladatainak ellátására. Az atlantai olimpia előtt szervezett nyereményakcióban tíz héten keresztül fogadtuk a pályázatokat. A borítékban kupakok voltak, az arany kupakban 1-1 sportág neve rejtőzött. Ebben az időszakban fogadtuk a legtöbb levelet, amit hétről-hétre átszállítottunk az óbudai televízió stúdióba. Ott hetente kisorsoltunk egy-egy nyertest, akik Atlantába utazhattak az olimpiára. A nyerteseket minden héten más olimpikon sorsolta, míg a következő héten nyerő sportágat az előző heti nyertes húzhatta ki. Nem csak a leveleket, de a nyerteseket is mi fuvaroztuk az ország különféle pontjairól a stúdióba, illetve onnan haza.
Nagyon mozgalmas promóció volt és nagyon kedves emlék is egyben. Újszerű feladatokat kaptunk, amiben kipróbálhattuk ismét rátermettségünket. Az akció tiszteletére ünnepi Coca-Cola kirakattal örvendeztettük meg a Víziváros járókelőit és a betévedő vásárlóknak "betekintést" engedtünk a naponta zsákszám érkező levéláradatba. Volt olyan nap, hogy kétszer kellett fordulnia a postás autónak, mi pedig hetente szállítottuk tovább a tetemes mennyiséget a stúdióba.

 

A Hajrá az Aranyért! akciót a CokeLight promóció követte a BSS ügynökség gondozásában. Ebben a "szívtipró" Coca-Cola fiú mellett a Budabox stáb is szerephez jutott. Csupa fittness nyereményt kaptak a nyertesek, volt amit postáztunk, de a Coca-Cola akcióknál szokásos házhozszállítás is jelentős volt. Következő évben egy Fanta aktiválás során dolgozhattunk a Coca-Cola markentig stábnak. A FANTAsztikuskalandtúra tényleges junior promóció volt.

Nagyon időigényes lenne minden promóciót részletesen bemutatni, ezért itt abbamaradt az akciók elemzése, pedig a Nestlé, vagy a PhilipMorris megbízások is szép emlékeink, komoly kihívások és természetesen számtalan tanulsággal is szolgáltak az utókor és önmagunk számára.

Az eddig ismertetett promóciós megbízások egyre ritkábbak, nem tudni az okát igazán, de kiment a divatból a promóciózás, egyre lankad a nyereményakciók népszerűsége. Évek óta csodájára jártak a multik a hatalmas hazai részvételi aránynak, még néhány évvel ezelőtt is megdöbbentette a L'ORÉAL francia igazgatóit egy-egy fogyasztói akció eredményessége, mára már viszont beleuntak, vagy belefáradtak a vásárlók a mindennapos akciókba. Manapság olyan akciók is zajlanak, ahol több a felajánlott nyeremény, mint a pályázók száma, így a fogyasztói aktiválásnak ez a formája egyre inkább hanyatlóban van.

Ezért elmaradnak a korábbi megbízók és átpártolnak más reklámeszközökhöz, főképp a médiát preferálják a szakemberek. Ha van is létjogosultsága a promóciónak, akkor azt már csak nagyobb médiatámogatás, jelentősebb nyereményköltség, komolyabb motiváció, tökéletes időzítés, valamint profi kreatív munka eredményeként lehetséges. A legnagyobb munka a kreatív tervezés, amit magunk is megtapasztalhattunk egy-egy rosszul tervezett, elrontott promóciót végig szenvedve. Viszont ezért vagyunk, hogy segítsük a marketing munkát, a tervezéstől a kivitelezésig vállaljuk az alvállalkozói jelenlétet, azzal a helyzeti előnnyel, amit az eddig leírtak alapján, két évtizedes tapasztalat birtokában tudunk vállalni. Mi sem szívesen jósoljuk meg előre egy promóció sikerét, de tudjuk, hogy mik azok a hibák, amiket mások elkövettek, és ezeket segítünk elkerülni. A mi megbízásunk olyan garancia, ami a felesleges bírságok, büntetések elkerülésében is segíthet, tekintettel a játékszabály precíz elkészítésére, az ügyintézés és a hatósági eljárások teljes körű intézésére, amit továbbra is magunkra vállalunk.

Alkalmanként részt veszünk rendezvényeken, főképp könyvterjesztői minőségben. 1993-97 között kiállítottunk, és könyvet árusítottunk a "Tanév" taneszköz és tankönyv kiállításokon. Először a városligeti Vajdahunyad vára volt a kiállítás helye, később a Kertészeti Egyetem. Mint könyvterjesztő volt alkalmunk könyvstandot állítani a keszthelyi Helikon Napok rendezvényén. A könyvterjesztői időszakban magunk is megjelentettünk hirdetéseket egyes kiadók könyveit ajánlva kerestük az optimális megoldásokat. A nagyobb kiadók már ügynökségekkel dolgoztak, de volt alkalmunk médiatervet készíteni az Officina Nova egyik Krónikája megjelenésének időszakára. A médiavásárlás elmaradt, de egy újabb marketing kommunikációs területtel ismerkedhettünk meg. Az arculati tervezésben is volt már részünk, baráti megbízás eredményeként terveztük át a GamaxnetKft. akkori arculatát. Ez főképp grafikai megbízás volt, amit a PR át, illetve továbbképzés eredményeként jelentősen tökéletesítve alkalmazunk. Elsődleges eredmény a Budabox arculati kézikönyvének elkészítése 1998-ban. Könyvkiadók megbízásából készítettünk grafikai terveket, így könyvismertetőket, postázási, levelezési eszközöket terveztünk és kiviteleztünk. Az egyes kiadványok ismertetőit magunk készítettük a LocoMusiC, a Mikes Kiadó, a DunakönyvKiadó, a Kassák Kiadó és a GLÓRIA Kiadó könyveinek kiajánlására. A promóciós megbízások között is adódott olyan alkalom, amikor mi terveztük és kiviteleztük a kupont, válaszkártyát, gratuláló levelet, válaszküldeményt, vagy más direct mail eszközt.

Szponzorként könyveket ajánlottunk fel a televízió egykori "Tízórai" c. műsorának, sajnos sok műsorvezetőnek bele tört a nyelve a Budabox névbe. A kereskedelmi televíziózás előtt egy viszonylag olcsó reklám volt számunkra a könyvcsomag, amit mi postáztunk ki a nyerteseknek. Ezek mellett is sok helyen találkozhattak a Budabox nevével a fogyasztók, miután a könyvkiadók és a promóciók szervezői különféle médiákban, üzletekben és más nyilvános fórumokon is megjelentették nevünket, mint a megrendelés, vagy az akció érdekeltjét.

Kisebb-nagyobb alkalmi hirdetésekkel igyekeztünk felhívni magunkra a figyelmet szakmai fórumokon, több-kevesebb sikerrel. Főképp szakmai lapokban (Kreatív, PR Herald, Figyelő) adtunk hírt magunkról, tevékenységünkről. Az első PR cikkünk is ekkor jelent meg a Figyelő speciális, marketing szakmai rovatában.

1997 ősze fontos állomás volt a Budabox életében. Eddigi pályafutásunk kiemelkedő reklámköltését követtük el a Promotion'97 kiállítás alkalmából. A szakmai bemutatkozás jeles alkalma számunkra fontos mérföldkő volt. A reklámszakma szolgáltatói között ideális környezetben éltük meg a kiállítás időszakát, ami egy hétig tartott. A látogatók között sok régi megbízónkkal ismét találkozhattunk, de új ismeretségekre is szert tettünk a kiállítás ideje alatt. Fontos eseménye volt életünknek a Promotion'97 kiállítás, ami kellő komolysággal és ugyanakkor látványos megvilágításban szemléltette addigi marketing szolgáltatói munkánkat. A Budabox standra sokáig emlékezni fognak látogatóink és mi magunk is. Természetesen csak utólag tudjuk felmérni, hogy mit kellett volna másképp tenni, de mindenképpen sikerként könyveljük el a nyilvános megjelenést.

2000-ben elértük az első X-et, tíz éves lett vállalkozásunk. Az első tíz esztendő, visszatekintve nehezebbnek tűnt akkor, mint a következő évtized. Mi csak emlékezni tudunk, előre tervezni nem, vagy csak nehezen... Abban a megbízásban bizakodhatunk, ami hosszabb távon garantálja számunkra a munkát, így minden figyelmünket arra fordítjuk, hogy hosszú távra sikerüljön megállapodnunk megbízóinkkal. Ennek érdekében differenciált árképzéssel és más, kedvező feltételekkel állunk visszatérő, vagy hosszú távú megbízást garantáló partnereink rendelkezésére.

Mindig több lábon álltunk, ami stratégiánk lényege marad továbbra is, de egyre több biztosítékot kell beépíteni működési rendszerünkbe, hogy némiképp mi is előre tervezhessük az elkövetkező 10-20 évet.

A születésnapi party a Náncsi néni vendéglőjében volt, ahol minden régi tulajdonost, egykori és mostani munkatársainkat is vendégül láttuk. Sajnos erre az alkalomra csak három alapító tag jött el, így talán már soha sem áll össze a tíz évvel ezelőtti induló kvartett...

A cégtörténet ezzel még nem zárult le, de feleslegesen nem rabolnám többet annak az idejét, aki már eddig is ennyi figyelmet szentelt ránk!

A következő tíz év krónikájára még egy kicsit várni kell, mert azért egy krónika megszületéséig legalább néhány évnek el kell telnie, hogy ismét vissza lehessen emlékezni az érdemi részekre. A felesleges részletektől megszabadított napló majd valamikor itt folytatódik...

A folytatásig további türelmet kér a krónikás!


  info@budabox.hu- Copyright (c) 2011, Budabox Kft. Minden jog fenntartva.